לוגו אתר מאמר.נט
שלום אורח
התחבר לאתר או הרשם לאתר מאמר.נט
4648 מאמרים 1437 כותבים 447 קטגוריות הוספת מאמר

יואל קסלר - מה זה פרמקוויג'ילנס ולמה זה חשוב?

פורסם בתאריך 29/08/2022      /      נכתב ע"י שרונה

הרבה אנשים שואלים מה זה פרמקוויג'ילנס ולמה זה חשוב. אם כן, פרמקוויג'ילנס הוא תחום העוסק בזיהוי, הערכות, תובנות וצמצום שעור תופעות לוואי המגיעות בעקבות שימוש בתרופות אלו ואחרות. 

גם אם אינכם עוסקים בתחום הרפואה, חשוב תמיד לדעת על תופעות הלוואי של התרופות. המיקוד בתחום זה הוא בקבלת נתונים על חוסר אפקטיביות התרופה, טעות בלקיחת מינון התרופה. כמו גם, מינון יתר. 

יוא קסלר מדבר על פרמקוויג'ילנס בטיחות ומה שביניהם

המידע הבטיחותי בנוגע אל תופעות הלוואי מגיע מדיווחים של אנשי הצוות הרפואי, המטופלים וגם ממקורות ספרותיים רפואיים.  

התהליך הכולל אישור עבור שיווק תרופה חדשה כולל בתוכו את תועלת השימוש בה ואת הסיכון הכרוך. ועל כן פרמקוויג'ילנס הוא תחום חשוב ברמה הבטיחותית בתהליך. 

אחרי שהתרופה מקבלת אישור יציאה אל שוק התרופות, היא תשווק אל האוכלוסיות השונות ועל כן חשוב לדעת מוקדם ככל האפשר על תופעות הלוואי האפשריות וזאת על מנת להקטין את הסיכונים בשימוש בתרופה. 

במהלך אישור שיווק תרופה ע"י רשויות הבריאות, התרופה נבחנת ומוכח כי התועלת בשימוש בתרופה עולה על הסיכון הכרוך בשימוש בה.

היות וחברות התרופות מחויבות לעקוב אחר תהליך הבטיחות של התרופה אותה הן משווקות, חשוב שאלו יכירו את הרגולציה ואת החוקים על מנת לקבל את מלוא המידע עבור בטיחות התרופה. 

מהם מקורות הדיווח ומטרות המחקר הרפואי?

הדיווחים הספונטניים מגיעים ממטופלים, או מרופאים, כאשר אין בעצם כוונה מראש לדווח, אלא ישנם דיווחים אקראיים על תופעות לוואי שפורצות בעקבות שימוש בתרופות. 

כמו כן, ישנם דיווחים מתכניות תמיכה במטופלים, דיווחים מהתקשורת, וכמובן גם מספרות רפואית רלוונטית. 

מטרות המחקרים הרפואיים הם בעיקר להבין האם התרופה פונקציונלית עבור המטרה לה היא פותחה. האם תופעות הלוואי נסבלות, או שהן מסוכנות מיד ועד כמה הן נפוצות. האם התועלת לעומת הסיכון שווים את השימוש בתרופה, והאם היא חלילה רעילה. 

כל המידע הזה מאפשר להסיק מסקנות רבות ביחד לשימוש נרחב במיוחד בתרופה וזאת לאחר שהיא מאושרת על ידי רשויות הבריאות. מחקרים רפואיים גם המקיפים ביותר מוגבלים ולכן אין מחקר רפואי שיוכל באמת לכסות במאה אחוזים את כל השימוש בתרופה. 

מכאן אנו למדים שניסויים רפואיים הם אכן אפקטיביים אך הם אף פעם לא יוכלו להעניק את התמונה המלאה על הסיכונים ועל תופעות הלוואי. 

מהו תפקיד המכשור הרפואי בו משתמשים עבור המחקר?

על פי יואל קסלר למכשור הרפואי יש תפקיד משמעותי מאד. המכשור הרפואי מאפשר אבחון ומניעה וטיפול במצבים רפואיים מהם סובלים המטופלים. יש לציין שבעיקר מדובר על מטופלים שלא משיגים את התוצאות הרצויות דרך פעולות כימיות וטיפולים פיזיים. 

ממש כמו עם תרופות, גם מכשור רפואי מחוייב דיווח על תופעות לוואי ואף תקלות למשרד הבריאות. אך חשוב לציין כי יש הבדל מהותי בסגנון המעקב, ובצורת הדיווח כמובן. 

על פרמקוויג'ילנס וצמחי מרפא

בטיחות צמחי מרפא היא דאגה משמעותית עבור רשויות הבריאות, ובטח לבטח עבור האוכלוסיות הרבות. שימוש בצמחי מרפא כתרופה לכל דבר ממשיך לקבל תאוצה ברחבי העולם, ולא בכדי.

לא מעט מטופלים משתמשים בצמחי מרפא או במוצרים על בסיס צמחים לטיפול בבעיות רפואיות שונות. ישנם לא מעט מקרים שבהם קשה לזהות תופעות לוואי היות והמידע והיקף המידע והידע שונים בתחום זה. ואף מעטים בצורה משמעותית מהיקף המידע בנוגע אל תופעות הלוואי מתרופות שאינן על בסיס צמחים.

כמו בכל תחום ובכל נושא, לתחום הפרמקוויג'ילנס יש תפקיד מהותי במחקרים הרפואיים. התחום מרכז בתוכו את מגוון תופעות הלוואי ומסייע בטיפולים תרופתיים יעילים שיכולים להביא לעולם טוב יותר. 

236 צפיות
1 כניסות
מאמרים נוספים מאת שרונה
ד"ר יואל קסלר - איך תרופה עובדת? כשאנחנו לוקחים טבליה או כל תרופה שהיא, אנחנו לא תמיד חושבים על המסע שהתרופה עוברת. אנחנו מוציאים את הטבליה מהקופסא, קוראים על תופעות הלוואי בלי לדעת אפילו כמה מחקרים וכמה שנים עבדו המדענים על כל תופעה.
פורסם בקטגוריית רפואה, לפני 1 שנים 9 חודשים