לוגו אתר מאמר.נט
שלום אורח
התחבר לאתר או הרשם לאתר מאמר.נט
4670 מאמרים 1450 כותבים 447 קטגוריות הוספת מאמר

תחבורה בגוש דן וסביב פרויקט פסגת דן

פורסם בתאריך 02/12/2018      /      נכתב ע"י פסגת דן 2019

גוש דן הוא שמו המקובל של אגד הערים שבמרכזו תל אביב-יפו, ושמהווה את הטבעות הפנימיות של מטרופולין תל אביב, ולפעמים מתייחס למטרופולין כולו כמו בפסגת דן. בכל הגדרה, גוש דן הוא השטח העירוני וריכוז האוכלוסייה הגדול בישראל. מקור השם הוא בשבט דן אשר נחלתו הייתה באזור גוש דן המודרני.

שטח גוש דן כולל ארבעה מעגלים:

הגרעין - תל אביב.

המעגל הפנימי: ראשון לציון, בת ים, חולון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה, אזור.

המעגל החיצוני: אור יהודה, גבעת שמואל, קריית אונו, יהוד, רמלה, לוד, באר יעקב, ראש העין, נס ציונה, רחובות, רמת השרון, הוד השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא, נתניה.

שטח ההשפעה או המעגל הפריפריאלי: מצפון לנתניה ועד אשדוד בדרום ויישובי מערב השומרון ואריאל במזרח.

נסעתם במטרו או בטראם בערים אירופאיות? הרגשתם ש”זה הדבר הנכון"?  ערי אירופה הן הדגם הרלוונטי לגוש דן, מבחינת גודל האוכלוסיה וצפיפותה ומאפייני הדרכים והמרקם הבנוי. בניגוד למטרופולינים גדולים בעולם, גוש דן לא צמח מגרעין אחד אלא מלמעלה מ-20 גרעינים עירוניים. דרך ניתוח נתונים הקשורים לעובדים ועבודה, אנו מתחילים להבין את דגם הקישוריות הנחוץ לגוש דן.

גוש דן הוא מטרופולין צפוף שמתגוררים בו כ-3.5 מיליון בני אדם, הנעים מדי יום בתוך הערים המצויות בו וביניהן. כשני שלישים מהמועסקים בתל-אביב אינם מתגוררים בה, ותופעת היומְמות (commuting) בתל-אביב ובמטרופולין שלה מעוררת בעיות תחבורתיות רבות. מרבית היומְמים (commuters) בוחרים לנוע במטרופולין ואליו באמצעות רכבם הפרטי, והסיבה המרכזית לכך היא היעדר אמצעי תחבורה אחרים שיאפשרו הגעה נוחה ומהירה בין הבית לעבודה או לכל יעד נסיעה אחר.
לתופעה של חוסר בתחבורה ציבורית יעילה והיעדר חשיבה תחבורתית עירונית מקיימת יש השפעות שליליות כבדות במונחים חברתיים, סביבתיים וכלכליים – גודש, זיהום אוויר, רעש, תאונות דרכים ופגיעה בנגישות של השכבות החלשות בחברה שידן אינה משגת לרכוש רכב. נוסף על כך, קיימות השפעה ישירה ועקיפה על כלכלת ישראל ופגיעה בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג).
כדי להתמודד עם תופעות שליליות אלה החלו ערים שונות בעולם להטמיע עקרונות של תחבורה עירונית מקיימת בתכנית בניית העיר (תב"ע). הטמעת עקרונות אלה מביאה לתחבורה שיש בה תועלת חברתית, סביבתית ואקולוגית, ומאפשרת שימוש במקורות אנרגיה שאינם מתכלים. עקרונות רבים עומדים בבסיס תחבורה עירונית מקיימת, וכוללים בין היתר תחבורה שיתופית, תחבורה ציבורית מהירה ויעילה, אגרת גודש ותכנון עירוני מתקדם, המאפשר תנועה במרחב העירוני באמצעות הליכה או רכיבה על אופניים.
תחבורה עירונית מקיימת מביאה להפחתת הנסועה ברכב פרטי ומעודדת נסיעה בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה. קידום מערכת תחבורה מקיימת בגוש דן הוא אינטרס לאומי, המחייב גיבוש חזון בעל מעוף ועבודה משותפת של גורמים מכל רמות הממשל והמגזרים כדי להביא למימושו לטובת הציבור הרחב בגוש דן בפרט ובישראל בכלל.
בשולחן הדיונים שלפניכם כינסנו נציגים מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי, חוקרים מהאקדמיה ומומחים נוספים, כדי לבחון מהי תחבורה עירונית מקיימת לפי זווית ראייתם, ואילו מודלים של תחבורה עירונית מקיימת הקיימים בעולם ניתן יהיה להטמיע ברחבי המטרופולין של גוש דן.

למשל, פרויקט הנתיבים המהירים הסמוך לפסגת דן נועד להקל על עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובתוך המטרופולין וזאת באמצעות הוספת נתיבים יעודיים לנתיבי איילון ולכביש 5 המשרתים את חניוני החנה-וסע, ומתן העדפה לתחבורה ציבורית, רכבים פרטיים רבי תפוסה ומערך שאטלים שיופעל במסגרת הפרויקט, המקשרים בין חניוני החנה וסע למרכזי התעסוקה המרכזיים בתל אביב וסביבתה. יתרת קיבולת התנועה בנתיבים המהירים תימכר למשתמשים פרטיים תמורת אגרה.

1226 צפיות
1 כניסות
מאמרים נוספים מאת פסגת דן 2019
רוצים פנטהאוז? בואו פסגת דן נראה שהמילים פנטהאוז מקושרת בבירור לאורח חיים, מי שנאמר עליו שחי לא רע ונוסיף חיוך.
פורסם בקטגוריית בנייה ושיפוצים, לפני 4 שנים 10 חודשים
מחירי דירות פסגת דן השפעת סלילת הרכבת הקלה, אמורה להשפיע מאוד על כל אזור המרכז וגם על הפרויקטים החדשים שנבנים שישביחו את עצמם עוד יותר.
פורסם בקטגוריית אקטואליה, לפני 5 שנים 4 חודשים
מהו מפרט דירה, ומה נכלל במפרט דירה- באדיבות פסגת דן המפרט הטכני של דירה הינו טופס אשר ממולא ע”י היזם והוא יתאר בפרוטרוט את מבנה הבניין וזה במטרה למנוע חילוקי דעות שעלולים לצוץ בין המוכר לקונה.
פורסם בקטגוריית בנייה ושיפוצים, לפני 4 שנים 11 חודשים
פסגת דן - יותר מבית חכם פסגת דן מציעה מגדלי יוקרה למגורים ואיכות חיים ברמה גבוהה ואפשרית לכלל האוכלוסיה.
פורסם בקטגוריית בית חכם, לפני 5 שנים 4 חודשים
רמת גן מתעדכנת- באדיבות פסגת דן זה לא סוד שבעיני רבים רמת גן נחשבת לעיר רדומה, משעממת, אפילו זקנה. לשמחת תושבי העיר במיוחד, הצפיפות בגוש דן הביאה איתה שינוי אדיר בענף הנדל"ן בכלל וברמת גן בפרט.
פורסם בקטגוריית אירוסין, לפני 4 שנים 9 חודשים